Den bästa säsongsmaten under vintern

När du handlar mat efter säsong sparar du både pengar och på miljön. Dessutom smakar råvarorna mycket bättre och de har även ett högre näringsinnehåll. Som ett extra plus blir du utmanad i köket och får tänka nytt istället för att använda samma råvaror som du brukar göra.

Den bästa säsongsmaten under vintern

Det är lätt att tänka att vintern är en trist period gällande säsongsanpassad med men det är precis tvärtom. Vintern är en årstid när det finns gott om säsongsråvaror och många av dem är dessutom odlade i Sverige. Det är som upplagt för recept som ger variation, mycket färg och smak. Här kommer några tips på vilka grönsaker och frukter som kan ge matlagningen en kick på mer än en nivå.

Råvarorna som är i säsong under vinterhalvåret


Den här tiden på året är perfekt för att hitta svenskodlade rotfrukter och lök. Både lök och rotfrukter går att lagra under vintern och behåller både näring och smak under flera månader. Dessutom går det att tillaga mycket god mat av dem. Följande rotfrukter och grönsaker är i säsong under vintern:

  • Potatis
  • Lök och purjolök
  • Morötter
  • Brysselkål
  • Kålrot
  • Pumpa
  • Jordärtskocka
  • Röd- och grönkål
  • Grönkål
  • Palsternacka
  • Rödbetor och andra betor
  • Rättika
  • Vitkål
  • Äpple
  • Rotselleri
  • Tranbär

Säsongsguide – en källa till inspiration

En säsongsguide är definitivt ingen regelbok utan ska snarare ses som en inspiration. Mat ska vara en glädje och en njutning, inget tvång, och de råvaror som är i säsongs ska öppna upp för det. Byt ut grönsalladen mot en krispig råkostsallad gjord på morötter, rödbetor, gulbetor och rivet äpple. Eller gör en god kålsallad med pumpakärnor, lite rapsolja och nymald svartpeppar. Prova att göra pesto på rödbetor, vitlök och solrosfrön som omväxling mot de varianter du brukar köpa eller göra.

Recepttips på säsongsanpassad vintermat

Brist på inspiration och kanske lite trött på de recept du redan har? Här kommer några tips på läckra recept som är baserade på vinterns säsongsmat. Handla gärna lokalproducerat så hjälper du både miljön och våra viktiga svenska lantbrukare.

  • Rostad drömhög. Rosta valfria rotfrukter i ugnen och servera dem med crème fraiche som du har rört ner hackad lök och rivet äpple i.
  • Morotssoppa med naanbröd. Ta vara på morötterna alla nyttigheter och gör en soppa fullproppad med goda smaker i form av ingefära och lite kokosmjölk (för krämighet). Servera med nybakta naanbröd, libabröd eller ett härligt surdegsbröd.

Piroger med rotfrukter och ost. Fyll filodeg med kikärtor, riven ost och säsongens rotfrukter. Gör en rejäl laddning och frys in för att ha som matlåda eller mellanmål. Vill du inte ha dem helt vegetariska tillsätt lite köttfärs eller kött som fått koka länge på låg värme.

Recepttips på säsongsanpassad vintermat