Kött och hälsoaspekter

Det finns mycket forskning kring de negativa hälsoaspekternaom köttätande, men här kommer ett roligt forskningsresultat – äter man kött såär man gladare och lyckligare än andra!

I Forbes skriver man om en forskning som visat att om manbara äter vegetariskt så ökar risken för depression och nedstämdhet. Därför börman helst inte skippa kött helt av den anledningen. Skönt att höra för allaköttälskare. Men det finns dock all anledning att noga välja det kött manäter så att det helst är lokalproducerat och KRAV-märkt. Det mår både djuren,klimatet och vi själva bättre av.Studien man hänvisar till kommer från forskarevid University of Bristol i Storbritannien. De har kommit fram till att en heltköttfri kost kan kopplas ihop med depression.

Depression

 I studien fann man också ett samband mellan hur många år manvarit vegetarian och allvarlighetsgraden av depressionen. Man tror att det kanha en del att göra med att det är svårare för vegetarianer att få i sigtillräckligt av omega-3, folsyra och vitamin B12. Och brister av dessa, liksomav vitamin D, förknippas med depression. Men det gäller även vid brist av järnoch zink vilket finns i kött.Dessutom menar forskarna att det är vanligt förekommande medhögre intag av omega-6 fettsyror för vegetarianer, och dessa sägs öka riskenför depression men även för inflammationer. Eftersom andra studier har visat att depressioner kan minskamed uppemot 50 procent för personer som tar extra tillskott av B12, B6 ochfolsyra så kan det vara en bra idé om man är vegetarian.

Smyg med grönsaker

 Om man har barn som kanske inte uppskattar alltför mycketvegetarisk mat så kan man vara lite smart och istället smyga ned grönsakerna imaten. Gör man biffar så kan man mixa köttet med bönor eller linser men ävenanvända rivna rotsaker eller grönsaker.I köttfärssåsen är det väldigt smart att göra detsamma,ibland kan man vara tvungen att mosa eller mixa bönorna men det spelar ingenroll för de finns fortfarande där. Om man ska prata skillnader mellan olika köttyper så är nöt det som är mest rikt på järn.Lamm är däremot det som är minst processat jämfört med gris och nöt.

Nyttighetet i köttet

 Den typen av järn som köttet innehåller är den som kroppenlätt tar upp, därför ät kött en viktig källa för just järn.Det är dessutom maxat med proteiner utan någon som helst typav tillsatser. Tiamin, niacin, B6,  zinkoch selen är andra nyttigheter som köttet innehåller. Därför är rent kött någotav de mest näringsrika livsmedlen som finns. Håller man igen på kalorier så ärdet bra att veta att rent kött inte innehåller kolhydrater utan bara proteiner. Kommer man istället in på korv, köttbullar och annatprocessat kött så ser det annorlunda ut, de innehåller kolhydrater, om än intealltid så mycket.

Nyttighetet i köttet

Tyvärr är bara en liten del av det kött som äts från vårt vilt i Sverige. Vilt har den stora fördelen med att bara fått i sig naturlig mat, det är dessutom fattigt på fett men rikt på Omega-3.